dinsdag 7 april 2009

Peter in Zambia met veel FRHs

Maandag 6 maart 2009 is Peter weer on-line:

Goedemiddag!! Even uit de lucht geweest maar daar ben ik weer!
Zojuist in Lusaka aangekomen de hoofdstad van Zambia (7e land), het land waar we nu zo,n dag of 6 zijn.
Het land komt op de een of andere manier armoediger over dan Malawi maar het zou welvarender moeten zijn. De dorpen (overigens niet veel) die we gepasseerd zijn zagen er buitengewoon armoedig uit en het wegennet is slecht onderhouden. Het land heeft koper maar de marktprijs van koper is gekelderd en derhalve gaat het hen momenteel slecht.
Je loopt hier met enorme pakken geld rond. 1 dollar is ca. 5500 Kwatcha hetgeen een stapel geld betekent. Na Lilongwe in 1 dag na de grens van Zambia (50 US dollar achteruit) en toen in Cahapati overnacht op een behoorlijke camping.
Overigens ben ik met het Rode Kruis nog een dag op stap geweest naar het binnenland van Malawi waar we een dorp bezocht met een medische post. Dit alles in het kader voor Malaria No More. Het hele dorp was voor mij uitgelopen en er werden toneelstukjes opgevoerd en muziek gemaakt. Natuurlijk veel foto's en toespraken. Allemaal goed bedoeld en best wel aardig. Martine heeft de foto's dus als er interesse bestaat bel haar dan mailt ze de foto's door.
Nu kom ik terug op het onderwep waarvan jullie wellicht hebben afgevraagd wat dat betekent FRH. Wel, niets meer of minder dan Fucking Roling Hills!! Vijf dagen lang door een hoogvlakte gereden met uitsluitend FRH's. Om helemaal gek van te worden. Een kleine uitleg is hier op zijn plaats. FRH zijn heuvels/bergen van zo'n 6/700 meter die vlak op elkaar volgen. Je gaat er met een vaartje van tussen de 50 en 65 KM per uur vanaf om vervolgens na 150 meter omhoog volledig stil te vallen na 8/9 KM. Deze actie is iedere keer een aanslag op je benen. Als dat 3x per uur voorkomt is dat niet erg maar ik denk dat we in de afgelopen dagen zeker 300 van deze FRH's gehad hebben. Ik ben er in ieder geval helemaal klaar mee. Elke avond als we in het kamp kwamen was ik helemaal gaar. Je komt niet echt in een ritme. Als je een lange klim hebt van 20 km is dat ook vervelend maar dan weet je waar je aan toe ben. Als je hier boven bent aangekomen dan zie je vervolgens de volgende heuvel al weer. Totaal ontmoedigend.
Na Lusaka naar Vic Falls schijnt het ook nog zo te zijn, maar wel wat minder. Afwachten maar! Het zou eigenlijk nu wel eens wat minder zwaar mogen worden. Ik verbruik nog steeds 4/5 000 kal per dag en dat geeft wel aan hoe lastig het is. Je zit gewoon meer dan 7 uur op die fiets. Ik krijg zo langzaam aan ook een beurse kont. Niet kapot maar als ik op een houten stoel ga zitten dan voel ik het wel enorm. Gedurende de nacht ook last van mijn benen en knieen maar tijdens het fietsen allemaal O.K.
Neem weer antibiotica i.v.m. ontstekingen aan mijn achillis en hand die niet overgaan. Op de zijkant van mijn rechter hand zit gewoon een gat. Het gaat nu wel de goede kant op.
Het weer is zich gelukkig aan het stabiliseren en ik heb de indruk dat we het regenseizoen achter ons aan het laten zijn. Nog wel af en toe dreigende wolken en een paar spatten maar geen enorme plensbuien meer.We zitten hier met de campsite bij een hotel. Geen kamer genomen; te duur voor wat ze boden. Gewoon in het tentje. Deze is overigens een beetje aan het lekken. Vannacht wakker geworden van druppels die op mijn hoofd vielen. Volgens ervaren kampeerders heeft het met condens te maken. Lijkt me raar maar het zal wel. Mijn matje is nu wel goed gerepareerd hetgeen wel een luxe is.
Morgen een beetje aanklooien en dan de volgende dag in 3 dagen naar Livingstone (Vic Falls) We zitten daar tijdens het paasweekend dus ik weet niet of dat zo gunstig is voor de accommodatie. We zien wel. Het gaat er nu wel echt op lijken dat ik Kaapstad ga halen ondanks het feit dat we nog wel een stukje moeten doorfietsen. Na Vic Falls gaan we naar Botswana waarvan men zegt dat het de Noordoostpolder van Afrika is, zo vlak is het daar! De komende etappes moeten er echt KM's gemaakt worden dus meewind is wel wenselijk!
Goed ik meld me weer bij Vic Falls!
Ik wens iedereen prettige paasdagen en hopelijk mooi weer!

Groet, Peter

1 opmerking:

heide zei

He Hodel
Langs deze weg wil ik mijn betrokkenheid tonen voor je masterrit.Ik volg alles op de "voet"En je weet het na elke frh komt er vanzelf op een gegeven moment een bfr oftewel een bloody flat road.
Keep up the good spirit
Heide