vrijdag 17 april 2009

Op de Elephants Highway in Botswana


Afgelopen woensdag, 15 april, kwam Peter aan in Nata hetgeen niet meer is dan een kruising van wegen waar een shop, een benzinestation en nog een paar kleine tentjes zijn.
Na maandag de grens van Botswana gepasseerd te zijn waren we eigenlijk vroeg op de campsite die gedeeltelijk onder water stond vanwege het hoge water in de rivier de Choa die uitmondt in de Zambezi. Vandaar een bootsafari gedaan langs een gameresort hetgeen heel aardig was. Olifanten, hippo's, krokodillen en nog veel meer van dat spul. Prachtige rivier met fantastische lodges eraan.
Vervolgens ging het via de Elephants Highway richting zuiden hetgeen ook schuin tegenwind betekent. De tweede dag 160 KM hetgeen niet gemakkelijk was. Met die Elephants valt het overigens wel mee. Twee clubjes gezien dat was alles. Voor de rest eigenlijk reuze saai! Kaarsrechte wegen zonder enige afwisseling. De Noordoostpolder van Afrika kan je zeggen. Dit recept ook weer vandaag met een iets gunstiger wind maar ook 150 KM. Morgen gaan we echt naar het westen (we moeten om een wildpark heen) en dan hebben we echt de wind in de rug. Botswana telt slechts 1,8 miljoen mensen en is redelijk welvarend. De muntsoort heet Pula wat een leuk weetje is. De prijzen van e.e.a. zijn hier meer westers georiƫnteerd. Voor de rest is het een groot gameresort gebeuren en talloze safari gangers. Het lijkt me niet helemaal mijn land.
Mijn verkoudheid gaat beter! Gisteren en eergisteren mij letterlijk het snot voor de ogen gereden. Maar nu gaat het beter. Het nieuwe zadel is wel wennen en ik kom redelijk vaak uit het zadel hetgeen betekent dat ik pijn aan mijn kont heb! Als Jan er is kunnen we weer mijn oude zadel repareren. Voor de rest valt mijn fiets een beetje uit elkaar. Mijn bidonhouder kwam er spontaan vanaf en al mijn kabelbevestigingen zijn gebroken. Het wordt hoog tijd voor Kaapstad en dan Tom Schouten voor een zeer zeer grote beurt! Mijn karretje ziet er niet meer uit en piept en kraakt als een dolle maar gaat nog steeds als de brandweer!! Overigens nog steeds met dezelfde banden en als een van de weinigen nog geen lekke band gehad.
Vanaf morgen twee lange dagen naar Maun hetgeen een aardige plaats is waar we weer een rustdag hebben. Wellicht meld ik me daar weer.

Groet, Peter

Geen opmerkingen: