woensdag 11 maart 2009

Jambo in Arusha

Jambo allemaal,
Jambo staat in het Swahili voor goede dag!
We leven nu 10 maart en zijn precies half weg qua tijd en 5400 km onderweg hetgeen ongeveer 400 km van de helft zit. Het tweede gedeelte van de tocht zijn de etappes veelal langer. Er zitten weken tussen met gemiddelde van 160 km per dag hetgeen gecompenseerd wordt door rugwind in den regel. Hopen we maar dat de regel opgaat.
Wel wordt alles steeds groener en m.i. mooier. Fauna en flora zijn meer het Afrika wat wij er ons onder voorstellen. Met dat woestijnachtige ben ik wel een beetje klaar.
Zuid Kenia en noord Tanzania is het gebied van de Masai hetgeen wel bijzondere lieden zijn. Overigens niet de gemakkelijkste en toegankelijkste!
Vooralsnog valt het nog steeds bar tegen met de wegen. De afgelopen dagen vanuit Nairobi grens ( 160 km ) naar Arusha ( 115 KM ) waren weer loodzwaar en iedereen deelde deze mening. De dag naar Arusha 80 km dirt road en vals plat hetgeen resulteerde in een gemiddelde snelheid van ca 12 KM. Na 6 uur en 45 minuten in Arusha maar totaal gebroken en uitgewoond. Eerst op de campsite wat biertjes gedronken en vervolgens het hotel opgezocht.
Als ik op de helft de balans moet opmaken dan is het me tot nu toe fysiek tegengevallen. Buiten een paar makkelijke dagen in Egypte was het allemaal best wel heftig. Ik had ook gisteren de indruk dat ik steeds meer en sneller moe wordt. Vandaar dat de 3 rustdagen nu buitengewoon goed uitkomen.
Psychisch is het allemaal wel te doen maar zoals eerder vermeld: de sleur slaat wel een beetje toe. Het onderlinge contact in de groep is nog steeds behoorlijk ondanks wat wrevels. Er zal wel eens een uitbarsting komen. We zien wel.
Ik zit in het Impala hotel hetgeen echt luxe is. Heerlijke kamer, lekker onbijt en fijne tuin met zwembad. Boekjes lezen, zowaar een NL krant, bij eten en een koud biertje. Ik geniet er echt van. Heb zelfs een flesje wodka gekocht om een borreltje te imiteren. Verder veel zaken zoals fietsschoenen en tassen in bad gewassen. Je wil niet weten wat voor stof daaruit komt.
Vrijdag gaan we weer op pad en zijn de mooie campsites van Kenia weer passee! Bush camps en weer dirt roads maar met die rooie rommel. Niet erg als het droog is maar het regenseizoen komt eraan en dan worden dat soort wegen spekglad. De regen mag voor mij sowieso wegblijven want kamperen in de regen is zeker niet mijn liefhebberij. Ik denk overigens dat ik met het opzetten van mijn tent zo handig geworden ben dat ik dat geblinddoekt kan. Die weddenschap durf ik wel aan! Wie wil??
Arusha is een sympathieke plaats en heeft zijn bestaansrecht vanwege de Kilamajro en Safari's! Tanzania is eigenlijk een ideaal vakantieland voor doe en strand vakantie. Denk aan het beklimmen van de berg, een paar dagen safari en dan nog en weekje naar Zanzibar. Lijkt me niet gek. Voor de rest zie je dat in vergelijking met Kenia hier de tijd weer wat terug is. Allemaal wat primitiever maar zeker niet onaardig.
Het is nu dinsdagavond dus ga ik mijn gebruikelijke borrel drinken en mijn wodka uitproberen.
Ik groet jullie vanuit een zonnig Arusha waar de temperatuur zo rond de 25 graden is, dus heerlijk.

Groet, Peter

Geen opmerkingen: